Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie oktober 2025

Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

ALGEMENE VOORWAARDEN

ATIKEL 1 – DEFINITIES

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

• Cliënte: De natuurlijke persoon die kraamzorg afneemt bij kraamzorgaanbieder en (hierna gezamenlijk aangeduid als

“Natural NesOng Care”). Hieronder wordt voor de bevalling de zwangere en na de bevalling de kraamvrouw verstaan.

• Kraamzorgaanbieder: (rechts)persoon die kraamzorg verleent, gefinancierd op grond van Zorgverzekeringswet (Zvw) al

dan niet in combinaOe met parOculier gefinancierde kraamzorg en/of aanvullende diensten. Hier verder genoemd:

Natural NesOng Care.

• Verloskundige: Een zelfstandig medisch beroepsbeoefenaar, die de zwangere vrouw en haar partner gedurende de

zwangerschap en de bevalling begeleidt en regelmaOg contact heeY met de vrouw. Ook wordt hieronder de verloskundig

acOeve huisarts verstaan.

• Kraamverzorgende: De natuurlijke persoon die kraamzorg en partusassistenOe geeY onder de medische

verantwoordelijkheid van de verloskundige.

• Kraammarkt: de parOj die voor het gedeelte van kraamzorg de overeenkomst met de zorgverzekeraars heeY en de

declaraOes uitvoert bij zorgverzekeraars voor Natural NesOng Care. De feitelijke zorgverlener is Natural NesOng Care en

ook de factuur ontvangt cliënte via Natural NesOng Care.

• Kraamzorg: Zorg, ondersteuning, instrucOe en voorlichOng aan de cliënte en de pasgeborene.

• Minimale kraamzorg: Het weZelijk minimumaantal uren kraamzorg exclusief partusassistenOe van 24 uren verdeeld over

acht dagen.

• IndicaOestelling: De indicaOestelling op basis van de actuele versie van het Landelijk IndicaOeprotocol Kraamzorg (LIP).

• Landelijk IndicaOeprotocol Kraamzorg (LIP): Protocol waarin beschreven wordt wat kwalitaOef verantwoorde kraamzorg

is, b) regelt de hoeveelheid uren kraamzorg die nodig is voor goede kraamzorg aan de cliënte en de pasgeborene.

• Inschrijving: Verzoek van de cliënte aan Natural NesOng Care om kraamzorg te leveren.

• Overeenkomst: De tussen de cliënte en Natural NesOng Care gesloten overeenkomst met betrekking tot kraamzorg.

• Intake: Een persoonlijk of telefonisch gesprek tussen een vertegenwoordiger van Natural NesOng Care en de cliënte na

de 17e week én voor de 34 week van de zwangerschap, waarin onder andere de aard en omvang van de te leveren

kraamzorg en eventuele aanvullende kraamzorg en diensten worden vastgesteld. Wat de zorgbehoeYes van de cliënte

zijn en wat van de cliënte verwacht wordt om goede zorg te ontvangen.

• PrakOjkbegeleider: De natuurlijke persoon die een kraamverzorgende in opleiding of leerling begeleidt op de

werkplek/stageplek.

• JGZ-overdracht: Overdracht van gegevens uit de kraamperiode over onder andere de cliënte, de pasgeborene, de

gezinssituaOe, de bevalling en het verloop van de kraamzorgperiode aan de jeugdgezondheidszorg.

• Incident: Ieder niet beoogd of onvoorzien voorval in het kraamzorgproces met direct of op termijn merkbare gevolgen

voor de cliënte en/of de pasgeborene.

• SchriYelijk: Onder schriYelijk wordt ook verstaan digitaal of per e-mail.

• Elektronische weg: Het overbrengen of opslaan van gegevens via een website, internet of e-mail.

• Geschillencommissie: De geschillencommissie Verpleging Verzorging en Geboortezorg, vallend onder de SOchOng De

Geschillencommissie in Den Haag.

ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de overeenkomst.

2. Deze algemene voorwaarden beschrijven de rechten en plichten van de zorgaanbieder en cliënte.

3. Deze algemene voorwaarden laten dwingendrechtelijke bepalingen onverlet.

ARTIKEL 3 – BEKENDMAKING ALGEMENE VOORWAARDEN

1. Natural Nesting Care overhandigt deze algemene voorwaarden aan de cliënte digitaal voorafgaand aan of bij de

totstandkoming van de overeenkomst en licht deze op verzoek van de cliënte mondeling toe.

2. a. Als de overeenkomst tot stand komt via de elektronische weg dan kunnen de algemene voorwaarden via de

elektronische weg ter beschikking worden gesteld op een dusdanige wijze dat ze opgeslagen kunnen worden zodat ze later

toegankelijk zijn;

b. Als de overeenkomst niet via de elektronische weg tot stand komt dan kunnen de algemene voorwaarden ook op

vergelijkbare wijze via de elektronische weg worden verstrekt, echter alleen als de consument hier mee akkoord gaat.

ARTIKEL 4 – AFWIJKING VAN DE ALGEMENE VOORWAARDE

Natural Nesting Care kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijk is overeengekomen met de

cliënte en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënte of de pasgeborene. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn

overeengekomen.

Pagina 1 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

ARTIKEL 5 – DUIDELIJKE INFORMATIE

1. Natural Nesting Care zorgt ervoor dat zij die informatie beschikbaar heeft (schriftelijk of op de website) die het voor de

cliënte mogelijk maakt een goede vergelijking te maken met andere kraamzorgaanbieders, om een keuze te kunnen maken.

2. In deze informatie vermeldt Natural Nesting Care in ieder geval:

a. dat er een overeenkomst tot stand komt op het moment dat Natural Nesting Care de inschrijving accepteert;

b. dat de cliënte tot 14 dagen na de acceptatie door Natural Nesting Care het recht heeft de overeenkomst ongedaan te

maken;

c. eventuele voorbehouden ten aanzien van het kunnen leveren van de overeen te komen kraamzorg.

3. Natural Nesting Care zorgt ervoor dat de cliënte gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd

blijft over voor haar en voor de pasgeborene relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.

4. Natural Nesting Care gaat na of de cliënte de informatie begrepen heeft, alvorens een inschrijving te accepteren.

ARTIKEL 6 – DE OVEREENKOMST

1. De schriftelijke of digitale inschrijving door de cliënte vormt het verzoek aan Natural Nesting Care om zorg te leveren.

De cliënte maakt met ondertekenen van de overeenkomst een keuze uit pakket a, b, of pakket c met daarnaast in ieder geval

d. Een uitgebreide beschrijving van de pakketten a, b, en c worden toegelicht en op maat samengesteld tijdens de intake.

a. PAKKET ZILVER – 49 uur. Dit pakket omvat: een huisbezoek in het laatste trimester van de zwangerschap, een natuurlijk

kraampakket, 49 uur (verdeeld over maximaal 12 dagen) 1-op-1 fysieke ondersteuning en verzorging in de

postpartumperiode, gevolgd door vier weken nazorg. De investering bedraagt € 1750,

– en is vrijgesteld van btw.

b. PAKKET GOUD – 60 uur. Dit pakket omvat: een huisbezoek in het laatste trimester van de zwangerschap, een natuurlijk

kraampakket, 60 uur (verdeeld over maximaal 15 dagen) 1-op-1 fysieke ondersteuning en verzorging in de

postpartumperiode, gevolgd door zes weken nazorg. De investering bedraagt € 2.750, – en is vrijgesteld van btw.

c. PAKKET PLATINUM – 80 uur

Dit pakket omvat: een huisbezoek in het laatste trimester van de zwangerschap, een natuurlijk kraampakket, 80 uur

(verdeeld over maximaal 20 dagen) 1-op-1 fysieke ondersteuning en verzorging in de postpartumperiode, gevolgd door drie

maanden nazorg. De investering bedraagt € 4.750, – en is vrijgesteld van btw.

d. KRAAMZORG (inschrijving, intake, partusassistentie, kraamzorg) De maximumtarieven die door zorgaanbieders die

kraamzorg bieden als omschreven bij of op grond van de Zorgverzekeringswet in rekening kunnen worden gebracht voor

prestaties met ingang van 1 januari 2025, al dan niet geheel of gedeeltelijk vergoed door de zorgverzekeraar afhankelijk van

de polis van de zorgverzekeraar van de cliënte. Kosten NZA-tarief 2025.

2. Natural Nesting Care accepteert de inschrijving schriftelijk of digitaal waarmee de overeenkomst tot stand komt. De cliënte

heeft tot 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst het recht de overeenkomst (kosteloos) ongedaan te maken.

3. Als de cliënte zich telefonisch inschrijft, stuurt Natural Nesting Care daarna een door haar getekende overeenkomst in

tweevoud naar de cliënte, met het verzoek een door haar getekend exemplaar terug te sturen. In dit geval komt de

overeenkomst tot stand na ondertekening door de cliënte.

Als de cliënte jonger is dan 18 jaar dan moet de cliënte de overeenkomst, ondanks het feit dat zij vanaf de leeftijd van 16 jaar

wettelijk een geneeskundige overeenkomst mag aangaan (WGBO), laten ondertekenen door een wettelijk

vertegenwoordiger vanwege de financiële garantstelling tot 18 jaar.

4. De overeenkomst bevat in ieder geval:

a. een verwijzing naar het LIP voor de aard en omvang van de kraamzorg. De aard en omvang van de kraamzorg wordt tijdens

het intakegesprek (na de 17e week én voor de 34e week van de zwangerschap) schriftelijk vastgesteld;

b. als inschrijving heeft plaatsgevonden vóór de 5e maand van de zwangerschap, een bepaling dat de geïndiceerde uren

kraamzorg aan de hand van het LIP worden geleverd;

c. als inschrijving heeft plaatsgevonden in of na de 5e maand van de zwangerschap, een bepaling dat in ieder geval de

minimale kraamzorg (24 uur) wordt gegarandeerd;

d. indien van toepassing een duidelijke omschrijving van de voorbehouden ten aanzien van het kunnen leveren van de

afgesproken kraamzorg en de gevolgen daarvan;

e. dat afspraken over aanvullende kraamzorg en diensten tijdens de intake (zie artikel 8) worden besproken en schriftelijk

worden vastgelegd in een addendum op de overeenkomst. Als dit voor cliënte kosten oplevert, dient er een specificatie van

de kosten in dit addendum opgenomen te worden;

f. een bepaling dat cliënte een wettelijke eigen bijdrage verschuldigd is over de geleverde uren kraamzorg. Er hoeft geen

eigen bijdrage te worden betaald over de uren partusassistentie;

g. dat cliënte naast de factuur voor de kraamzorg een aparte factuur ontvangt voor het pakket Luxe of Premium.

h. een regeling betreffende toestemming voor gebruik van gegevens van de cliënte en de pasgeborene; voor wettelijk

verplichte meting van zorginhoudelijke kwaliteitsindicatoren en voor het meten van cliëntervaringen in de zorg op VSV en

organisatieniveau; in het kader van de interne kwaliteitscyclus en interne kwaliteitsverbetering voor controles door

Pagina 2 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

zorgverzekeraars ter uitvoering van het contract met Natural Nesting Care in overeenstemming met de geldende regels; voor

overdracht van gegevens aan de jeugdgezondheidszorg;

i. een eventuele annuleringskostenregeling;

j. een bepaling dat wijziging van de overeenkomst alleen mogelijk is na overleg tussen Natural Nesting Care en cliënte en dat

deze schriftelijk moet worden vastgelegd;

k. een beschrijving van het gekozen pakket: Zilver van 49 uur (zie artikel 6.1a) of een beschrijving van het gekozen pakket:

Goud van 2 weken (zie artikel 6.1 b) of een beschrijving van het gekozen pakket Platinum van 1 maand (zie artikel 6.1 c)

l. een verwijzing naar deze algemene voorwaarden en de toepasselijkheid hiervan.

ARTIKEL 7 – AFWIJKING VAN DE OVEREENKOMST

1. Afwijking van de overeengekomen afspraken in (een van de) pakketten Zilver artikel 6.1a, Goud 6.1 b of Platinum artikel

6.1c) of kraamzorguren kan alleen in onderling overleg tot stand komen en dient schriftelijk te worden vastgelegd. Afwijking

van de wettelijk voorgeschreven minimale kraamzorg is niet mogelijk. Bij afwijking van de overeenkomst kan in overleg door

beide partijen schriftelijk een genoegdoening afgesproken worden.

2. Een eigen bijdrage is de cliënte na afwijking van de overeenkomst alleen verschuldigd over het werkelijk afgenomen aantal

uren kraamzorg.

ARTIKEL 8 – DE INTAKE

1. Bij de intake wordt de inhoud van het pakket Zilver, Goud of PlaOnum, (arOkel 6.1a, arOkel 6.1b of arOkel 6.1c)

afgestemd.

2. Bij de intake wordt de indicaOestelling voor het aantal uren kraamzorg met de cliënte besproken. In dit gesprek wordt

besproken:

a. de procedure ter verkrijging van een (her)indicatie conform het LIP en de toelichting over de (her)indicatie en de

consequenties van voortijdige beëindiging van de kraamzorg door de cliënte;

b. de vaststelling van de aard en omvang van de te leveren kraamzorg aan de hand van het LIP en de wensen van de cliënte;

c. een beschrijving en eventuele vaststelling van de aanvullende kraamzorg (vergoed door zorgverzekeraar in aanvullend

pakket of particulier gefinancierd) en van de diensten waar de cliënte gebruik van kan maken en eventuele vaststelling

daarvan wat volgens artikel 6 lid 4e wordt vastgelegd.

2. Voor of tijdens de intake biedt Natural Nesting Care de cliënte schriftelijke informatie aan over tenminste de volgende

punten:

a. de verantwoordelijkheidsverdeling tussen kraamverzorgende en verloskundige;

b. Het bestaan van een cliënte versie van de zorgstandaard;

c. sleutelbeheer;

d. welke voorzieningen de cliënte moet treffen om de kraamverzorgende in staat te stellen veilig te werken conform de

regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden en hygiëne;

e. het gebruik van de auto van de cliënte en/of partner door de kraamverzorgende;

f. het parkeerbeleid;

g. het privacy beleid;

h. het medicatiebeleid;

i. de informatieplicht aan cliënte over inzet van kraamverzorgenden in opleiding en toestemmingsplicht bij inzet stagiaires.

j. de eventuele annuleringskostenregeling

k. de consequenties van de Arbeidstijdenwet en de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) voor de inzet van

kraamverzorgenden

l. schaderegeling: de regeling voor vergoeding van schade, veroorzaakt door de medewerker van Natural Nesting Care

3. De in het intakegesprek gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd (zie artikel 6 lid 4 onder e).

ARTIKEL 9 – HET KRAAMZORGPLAN

1. De kraamverzorgende stelt schriftelijk op basis van de indicatiestelling uit het Landelijk Indicatieprotocol (LIP) en in

samenspraak met de cliënte een kraamzorgplan op bij aanvang van de kraamzorg.

2. In het kraamzorgplan worden de doelen en afspraken vastgelegd en afgestemd op de wensen, gewoontes en

omstandigheden van de cliënte en de pasgeborene.

3. In het kraamzorgplan wordt voorts in ieder geval vastgelegd:

– welke gezinsleden of andere mantelzorg bij de kraamzorgverlening worden betrokken;

– de gemaakte afspraken over ondersteuning, instructie en voorlichting te leveren door de kraamverzorgende aan partner

en/of andere gezinsleden.

– de momenten van evaluatie van het kraamzorgplan.

4. Als de kraamverzorgende de overeengekomen kraamzorg niet volgens het kraamzorgplan kan verlenen, stelt de

kraamverzorgende/ Natural Nesting Care de cliënte daarvan meteen in kennis. Als de cliënte de overeengekomen kraamzorg

niet volgens het kraamzorgplan kan/wil ontvangen, stelt de cliënte de kraamverzorgende en buiten de werktijden van de

kraamverzorgende Natural Nesting Care daarvan meteen in kennis. In overleg en samenspraak met de cliënte wordt het

kraamzorgplan door de kraamverzorgende vervolgens bijgesteld.

Pagina 3 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

5. Het kraamzorgplan is onderdeel van het geboortezorgplan dat de coördinerend zorgverlener samen met de zwanger heeft

opgesteld.

ARTIKEL 10 – ALGEMEEN

1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort wat is bepaald in de Algemene verordening

gegevensbescherming).

2. Voor zover de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens vallen onder de artikelen 7:446 –7:468 van het Burgerlijk Wetboek,

geldt onverkort wat daar is bepaald.

ARTIKEL 11 – BEWAREN VAN GEGEVENS

1. Natural Nesting Care dient gegevens over de cliënte en de pasgeborene te bewaren. Deze gegevens zijn vastgelegd in de

overeenkomst, het LIP-formulier, de JGZ-overdracht, de urenregistratie en een weergave van de registratie, interpretatie en

te nemen acties bij de cliënte en/of de pasgeborene ten behoeve van signalering van gezondheidsproblemen.

2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart Natural Nesting Care bovenstaande gegevens en blijven deze gegevens ter

beschikking van zowel Natural Nesting Care als de cliënte. De cliënte krijgt een kopie als zij dat wil. Voor de gegevens bedoeld

in artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijn en de rechten van de cliënte en ten

aanzien van correctie en vernietiging. Voor andere gegevens geldt de norm genoemd in de Wet bescherming

persoonsgegevens (vanaf 25 mei 2018: Algemene verordening gegevensbescherming).

ARTIKEL 12 – GEGEVENSVERSTREKKING EN VERLENING VAN INZAGE DOOR KRAAMZORGAANBIEDER AAN DERDEN

1. Natural Nesting Care verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de cliënte geen (inzage in) gegevens over de

cliënte en de pasgeborene aan derden, behalve ter voldoening aan een wettelijke verplichting of naleving van de meldcode

kindermishandeling indien toestemming niet gevraagd kan worden vanwege veiligheid kind/gezin.

2. Onder derden als bedoeld in het eerste lid worden niet verstaan de verloskundige en diegene die namens en/of in

opdracht van Natural Nesting Care betrokken zijn bij de levering van de kraamzorg, voor zover de verstrekking van (inzage in)

gegevens noodzakelijk is voor de door dezen te verrichten werkzaamheden.

3. Na overlijden van de cliënte en/of de pasgeborene geeft Natural Nesting Care desgevraagd inzage in de door Natural

Nesting Care bewaarde gegevens aan de nabestaanden voor zover de cliënte daarvoor schriftelijk toestemming heeft

gegeven of toestemming mag worden verondersteld.

4. De kraamverzorgende en degenen die namens en/of in opdracht van Natural Nesting Care betrokken zijn bij de levering

van de kraamzorg zijn gehouden aan een geheimhoudingsplicht. Natural Nesting Care stelt de cliënte hiervan op de hoogte.

ARTIKEL 13 – KRAAMZORG

1. Natural Nesting Care levert kraamzorg met inachtneming van:

a. de normen “verantwoorde kraamzorg” zoals die door representatieve organisaties van in ieder gevalkraamzorgaanbieders

en cliënten in overleg met de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn vastgesteld,

b. de zorgstandaard zoals die door het Zorginstituut Nederland is vastgesteld en de zorg omschreven in het LIP.

2. Natural Nesting Care zorgt ervoor dat alle kraamverzorgenden die binnen de organisatie van Natural Nesting Care of in

opdracht van Natural Nesting Care kraamzorg verlenen aan de cliënte:

a. hiertoe te allen tijde bevoegd en bekwaam zijn;

b. ingeschreven staan in het Kwaliteitsregister van het Kenniscentrum Kraamzorg

c. handelen overeenkomstig de voor de kraamverzorgende geldende professionele standaarden waaronder de richtlijnen van

de beroepsgroep en in ieder geval als een redelijk bekwaam en redelijk handelend beroepsbeoefenaar. Afwijking van de

professionele standaard moet de kraamzorgverzorgende motiveren en aan de cliënte uitleggen. De kraamzorgverzorgende

maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan de cliënte in het kraamzorgplan.

3. De kraamverzorgende in opleiding mag uitsluitend kraamzorg verlenen onder supervisie van een praktijkbegeleider

4. Natural Nesting Care zorgt voor continuïteit van de kraamzorg.

5. De kraamzorg wordt feitelijk geleverd door Natural Nesting Care met AGB-code: 3006457, ingeschreven bij Kamer van

Koophandel onder nummer: 65368142. Natural Nesting Care laat de zorgdeclaraties bij de zorgverzekeraars doen door

Kraammarkt B.V. onder AGB-code: 33330443.

ARTIKEL 14 – VEILIGHEID

Natural Nesting Care maakt gebruik van deugdelijk materiaal dat zij voor de uitoefening van het beroep nodig heeft.

ARTIKEL 15 – VERVANGEN ONDERDELEN

Als de cliënte en/of de pasgeborene te maken heeft met twee of meer zorgverleners die namens of in opdracht van Natural

Nesting Care betrokken zijn bij de levering van de kraamzorg zorgt Natural Nesting Care ervoor dat:

Pagina 4 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

a. alle betrokken zorgverleners elkaar bij overdracht of via het kraamzorgplan informeren en indien nodig bevragen over

relevante gegevens van de cliënte en/of de pasgeborene, waarbij de ervaringen van de cliënte worden meegenomen en de

cliënte daarover wordt geïnformeerd;

b. de taken en verantwoordelijkheden rond de kraamzorgverlening aan de cliënte en/of de pasgeborene tussen de betrokken

zorgverleners helder zijn afgebakend en afgestemd;

c. alle zorgverleners het kraamzorgplan bijhouden en raadplegen.

ARTIKEL 16 – INCIDENTEN

1. Zo spoedig mogelijk na een incident informeert Natural Nesting Care de cliënte over:

a. de aard en de oorzaak van het incident;

b. of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te voorkomen.

2. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënte en/of de pasgeborene, bespreekt de

kraamverzorgende dit meteen met de verloskundige.

3. De kraamverzorgende verleent adequate kraamzorg op instructie van de verloskundige om de gevolgen van het incident

voor de cliënte en/of de pasgeborene te beperken.

4. In geval een incident direct om ingrijpen vraagt, handelt de kraamverzorgende direct en meldt dit zo spoedig mogelijk aan

de verloskundige.

5. De kraamzorgorganisatie zorgt voor adequate melding van incidenten in de daarvoor vastgestelde registratiesystemen.

ARTIKEL 17 – ZORG VOOR PERSOONLIJKE EIGENDOMMEN

Natural Nesting Care zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de kraamzorg voor de

cliënte en de pasgeborene, zorgvuldig omgaan met hun eigendommen.

ARTIKEL 18 – VERPLICHTINGEN VAN DE CLIËNTE

1. De cliënte legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst of gedurende de looptijd van de

overeenkomst op verzoek van Natural Nesting Care met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.

2. De cliënte geeft Natural Nesting Care, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de

medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst behoeft.

3. De cliënte onthoudt zich van gedrag zoals agressie, discriminatie, (seksuele) intimidatie en/of ander gedrag dat schadelijk is

voor de gezondheid of het welzijn van de kraamverzorgende en andere personen werkzaam bij of in opdracht van Natural

Nesting Care. De cliënte spant zich ook in dat gezinsleden en bezoekers zich onthouden van bovenstaand gedrag.

4. De cliënte verleent alle noodzakelijke medewerking om Natural Nesting Care in staat te stellen kraamzorg volgens de

regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden en hygiëne te kunnen laten geven.

5. De cliënte moet kraamverzorgende en andere personen werkzaam bij of in opdracht van Natural Nesting Care de

gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het kraamzorgplan of in het kader van veiligheid.

6. Zodra de cliënte kraamzorg en/of diensten ontvangt van een andere kraamzorgaanbieder, informeert zij Natural Nesting

Care daarover.

7. De cliënte moet bij Natural Nesting Care binnen 5 dagen na afronding van de kraamzorg schriftelijk melding maken van

door haar geconstateerde schade.

8. De cliënte wordt geacht verzekerd te zijn voor wettelijke aansprakelijkheid.

ARTIKEL 19 – BETALING

1. De cliënte is Natural Nesting Care de overeengekomen prijs verschuldigd voor de overeengekomen kraamzorg en diensten

voor zover deze niet op grond van de Zvw dan wel rechtstreeks door de zorgverzekeraar zijn verschuldigd.

2. Voor de overeengekomen kosten van aanvullende kraamzorg, eigen bijdrage en/of diensten als bedoeld in artikel 6 lid 4

onder e en f stuurt Natural Nesting Care een duidelijke en gespecificeerde factuur aan de cliënte.

3. Natural Nesting Care stuurt na het verstrijken van een betalingstermijn van 14 dagen een betalingsherinnering en geeft de

cliënte de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.

4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald is Natural Nesting Care gerechtigd

wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste

betalingstermijn.

ARTIKEL 20 – BEEINDIGING VAN DE OVEREENKOMST

1. De overeenkomst eindigt:

a. tot 14 dagen na het aangaan van de zorgovereenkomst c.q. de ontvangst van de zorgovereenkomst, kan de cliënt deze

opzeggen.

b. wanneer de cliënte verhuist naar een adres buiten het werkgebied van Natural Nesting Care

c. door opname van de cliënte in een ziekenhuis als deze niet binnen 10 dagen na de bevalling uit het ziekenhuis terugkeert

en de pasgeborene gedurende deze 10 dagen geen kraamzorg nodig heeft, tenzij de cliënte aanvullend verzekerd is voor

uitgestelde kraamzorg;

Pagina 5 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

d. door opname van de pasgeborene in een ziekenhuis als deze niet binnen 10 dagen na de bevalling uit het ziekenhuis

terugkeert en de cliënte geen kraamzorg nodig heeft gedurende deze 10 dagen, tenzij de cliënte aanvullend verzekerd is voor

uitgestelde kraamzorg;

e. bij wederzijds goedvinden wat schriftelijk wordt vastgelegd;

f. door overlijden van de cliënte als de pasgeborene geen kraamzorg nodig heeft;

g. door overlijden van de foetus of pasgeborene als de cliënte geen kraamzorg nodig heeft;

h. op basis van medische gronden bij de cliënte;

2. Als de cliënte de overeenkomst anders dan op basis van bovenstaande onderdelen eenzijdig opzegt, kan Natural Nesting

Care annuleringskosten in rekening brengen.

ARTIKEL 21 – OPZEGGING DOOR KRAAMZORGAANBIEDER

Natural Nesting Care kan de overeenkomst uitsluitend schriftelijk opzeggen om gewichtige redenen mits is voldaan aan de

volgende voorwaarden:

a. Natural Nesting Care heeft de gronden waarop de voorgenomen opzegging berust met de cliënte besproken;

b. Natural Nesting Care heeft met de cliënte een passend alternatief besproken;

c. Natural Nesting Care heeft de cliënte gewezen op de mogelijkheid een klacht in te dienen.

ARTIKEL 22 – BEMIDDELINGSREGELING

1. De zorgaanbieder hanteert een op de wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) gebaseerde en voldoende

bekendgemaakte regeling voor de opvang, en afhandeling van klachten en behandelt de klacht overeenkomstig deze

klachtenprocedure.

2. Onderdeel van de klachtenregeling is de door de WKKGZ bedoelde klachtenfunctionaris. Deze zorgt o.a. voor opvang van

de klacht, kan bemiddelen en een oplossing voor de klacht aandragen. Deze klachtenfunctionaris werkt onafhankelijk van de

directie/ raad van bestuur/ eigenaar van de zorgaanbieder. Naam en contactgegevens van deze functionaris staan in de

boven bedoelde klachtenregeling.

3. De klachtenregeling is makkelijk vindbaar geplaatst op de website van de zorgaanbieder. Indien gewenst ontvangt de

cliënte hiervan na opvragen bij Natural Nesting Care een versie via e-mail.

ARTIKEL 23 – GESCHILLENREGELING

1. Een geschil ontstaat als de procedure zoals omschreven in artikel 22 niet goed is gevolgd of niet heeft geleid tot het in

voldoende mate wegnemen van de klacht of indien van de cliënte in redelijkheid niet mag worden verwacht de klacht eerst

bij de zorgaanbieder in te dienen.

2. De cliënte en de zorgaanbieder kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie zoals genoemd in de klachten-

en geschillenregeling van de zorgaanbieder en die voldoet aan de wettelijke eisen.

3. De geschillenregeling voldoet aan de eisen van de WKKGZ en is afgestemd met vertegenwoordigende partijen van

cliënten/ consumenten.

4. De geschillencommissie behandelt klachten en claims en kan een schadevergoeding toekennen van ten hoogste € 25.000.

5. De geschillenregeling is makkelijk vindbaar geplaatst op de website van de zorgaanbieder. Indien gewenst ontvangt de

cliënte hiervan een papieren versie.

ARTIKEL 24 – NAKOMINGSGARANTIE

Deze algemene voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd in overleg tussen Bo Geboortezorg enerzijds en de

Consumentenbond, de LOC Zeggenschap in de zorg en de Patiëntenfederatie Nederland anderzijds.

Deze algemene voorwaarden zijn opgesteld door de Sociaal-economische Raad.

Pagina 6 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

AANVULLENDE ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1: Toepasselijkheid

Deze voorwaarden zijn aanvullend op de Algemene Voorwaarden opgesteld door de Sociaal Economische Raad (artikel 1 t/m

24). Deze aanvullende algemene voorwaarden zijn, net zoals de Algemene Voorwaarden, van toepassing op alle

overeenkomsten, als ook op alle wijzigingen van de overeenkomsten gesloten tussen cliënte en Natural Nesting Care.

Artikel 2: De overeenkomst

1. Voor alle vormen van inschrijving geldt dat na inschrijving Natural Nesting Care een (digitale) bevestiging van de

inschrijving stuurt aan de cliënte. De zorgovereenkomst komt bij een digitale/schriftelijke inschrijving direct tot stand, bij een

mondelinge of telefonische inschrijving komt de overeenkomst tot stand na ontvangst van deze bevestiging. De volgende

algemene voorwaarden worden geacht als woordelijk opgenomen in de overeenkomst:

2. De voorbehouden voor het leveren van kraamzorg zijn opgenomen in deze aanvullende algemene voorwaarden. Als

inschrijving voor de vijfde maand heeft plaatsgevonden, zal Natural Nesting Care haar uiterste best doen om de geïndiceerde

uren te leveren. Bij onvoorziene situaties behoudt Natural Nesting Care zich het recht voor naar beneden af te wijken van het

aantal geïndiceerde uren. Dit is afhankelijk van de periode waarin de kraamzorg nodig is en het moment van inschrijving.

3. Bij inschrijving in of na de vijfde maand van de zwangerschap wordt in ieder geval de minimale kraamzorg gegarandeerd.

4. Natural Nesting Care levert tenminste de wettelijke voorgeschreven minimale kraamzorg.

5. Natural Nesting Care zal in eerste instantie proberen de aan u geleverde kraamzorg te declareren bij uw zorgverzekeraar.

Echter, de door u verschuldigde “eigen bijdrage” wordt zo mogelijk rechtstreeks bij u gedeclareerd. Dat geldt ook in het geval

er extra kraamzorguren bijgeïndiceerd (moeten) worden, welke volgens uw polis niet voor vergoeding door uw

zorgverzekeraar in aanmerking komen.

Artikel 3: Annuleringskostenregeling

1. Beëindiging is uitsluitend schriftelijk of elektronisch (per e-mail) mogelijk.

2. De cliënte heeft het recht tot kosteloos beëindigen van de zorgovereenkomst in de volgende gevallen:

a. tot 14 dagen na het aangaan van de zorgovereenkomst c.q. de ontvangst van de zorgovereenkomst

b. wanneer de cliënte verhuist naar een adres buiten het werkgebied van Natural Nesting Care.

c. door opname van de cliënte in een ziekenhuis als deze niet binnen 10 dagen na de bevalling uit het ziekenhuis terugkeert

en de pasgeborene gedurende deze 10 dagen geen kraamzorg nodig heeft, tenzij de cliënte aanvullend verzekerd is voor

uitgestelde kraamzorg;

d. door opname van de pasgeborene in een ziekenhuis als deze niet binnen 10 dagen na de bevalling uit het ziekenhuis

terugkeert en de cliënte geen kraamzorg nodig heeft gedurende deze 10 dagen, tenzij de cliënte aanvullend verzekerd is voor

uitgestelde kraamzorg;

e. bij wederzijds goedvinden wat schriftelijk wordt vastgelegd;

f. door overlijden van de cliënte als de pasgeborene geen kraamzorg nodig heeft;

g. door overlijden van de foetus of pasgeborene als de cliënte geen kraamzorg nodig heeft;

h. op basis van medische gronden bij de cliënte;

3. Annuleringskostenregeling

Indien de overeenkomst wordt beëindigd zonder dat wordt voldaan aan de hierboven genoemde voorwaarden, worden

annuleringskosten in rekening gebracht. Bij beëindiging tijdens de zwangerschap bedraagt de annuleringsvergoeding 50%

van de investering behorend bij het gekozen pakket:

– Pakket Zilver: € 875,

– (50% van € 1.750,

-)

– Pakket Goud: € 1.375,

– (50% van € 2.750, -)

– Pakket Platinum: € 2.375,

– (50% van € 4.750,

-)

Bij beëindiging na de bevalling bedraagt de annuleringsvergoeding 100% van de investering behorend bij het gekozen pakket:

– Pakket Zilver: € 1750,-

– Pakket Goud: € 2.750, –

– Pakket Platinum: € 4.750, –

4. Wanneer door de cliënte tijdens of na de bevalling Natural Nesting Care niet ingezet wordt om de afgesproken zorg te

verlenen, wordt dit beschouwd als een beëindiging van de overeenkomst, tenzij er sprake is van overmacht bij cliënte. Onder

overmacht bij de cliënte wordt verstaan een tekortkoming die niet is te wijten aan de schuld van de klant en niet op grond

van de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor diens rekening behoort te blijven.

Artikel 4: De intake kraamzorg

1. De intake zal uiterlijk voor de 34e week van de zwangerschap plaatsvinden, mits er sprake is van een tijdige inschrijving als

ook een goede bereikbaarheid en/of inspanning van de cliënte voor het tot stand komen van de afspraak.

2. Bij de intake wordt door middel van de Arbo-checklist gecontroleerd of de werkomgeving veilig is voor de

kraamverzorgende (arbeidsomstandigheden en hygiëne). Worden er zaken geconstateerd die niet in orde zijn, dient dit in

orde te worden gemaakt voor aanvang van de zorg.

Pagina 7 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

3. Wenst de cliënte aanvullende kraamzorg of bepaalde producten/ diensten af te nemen, dan wordt dit vastgelegd op het

intakeformulier als ook de kosten die daarmee gemoeid zijn.

4. In geval van particulier gefinancierde zorg komen de totale kosten voor de geleverde zorg voor de cliënte. Tijdens de intake

wordt dit besproken.

Artikel 5: Privacy

1. Bij de levering van diensten zal Natural Nesting Care de van toepassing zijnde privacywetgeving (waaronder de AVG)

hanteren.

2. Natural Nesting Care en haar medewerkers hebben de plicht tot geheimhouding van alle zaken over de cliënte die hen uit

hoofde van hun functie ter kennis zijn gekomen en waarvan zij weten of redelijkerwijs kunnen vermoeden dat zij tot

geheimhouding daarvan zijn gehouden.

3. De cliënte heeft het recht op inzage in haar persoonsgegevens, en ook het recht op afschrift, aanvulling, correctie,

afscherming, vernietiging en verwijdering van zijn gegevens.

4. Voor het geven van inzage in of het verstrekken van persoonsgegevens aan eenieder die niet bij de zorgverlening is

betrokken, heeft de Natural Nesting Care kraamzorgaanbieder de uitdrukkelijke en gerichte toestemming van de cliënte

nodig.

5. Wij zijn wettelijk verplicht de verleende kraamzorg te evalueren. Daarom wordt u na het afronden van de kraamzorg per e-

mail verzocht de aan u geleverde kraamzorg te waarderen. Dit verzoek zal aan u worden gestuurd op het door u aangegeven

e-mailadres.

Artikel 6: Kwaliteit, veiligheid en verantwoordelijkheid

1. De zorg voor moeder en kind is de prioriteit van de kraamverzorgende. Huishoudelijke taken zijn hieraan ten alle tijden

ondergeschikt.

2. De verloskundige is verantwoordelijk voor het kraambed. De kraamverzorgende zal bij eventuele problemen altijd overleg

plegen met de verloskundige.

3. Natural Nesting Care zal bij de inzet van kraamverzorgenden rekening houden met de Arbeidstijdenwet en de van

toepassing zijnde collectieve arbeidsovereenkomst (cao).

4. De begeleiding en zorg van Natural Nesting Care tijdens de kraamperiode hebben een ondersteunend en adviserend

karakter. De kraamverzorgende voert haar werkzaamheden uit binnen de kaders van haar deskundigheid en op aanwijzing

van de verloskundige.

De kraamverzorgende draagt geen medische verantwoordelijkheid en vervangt geen arts of verloskundige. Bij twijfel,

complicaties of zorgen over de gezondheid van moeder of kind wordt altijd overleg gevoerd met de verloskundige of een

andere bevoegde zorgverlener. Natural Nesting Care kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, klachten of

complicaties die direct of indirect voortvloeien uit het opvolgen of niet-opvolgen van adviezen, handelingen of informatie

verstrekt tijdens de fysieke kraamzorg.

5. De online begeleiding van Natural Nesting Care heeft een uitsluitend adviserend en ondersteunend karakter. Deze

begeleiding vervangt geen medische of verloskundige zorg en kan niet worden beschouwd als medisch advies of

behandeling. De cliënt blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het raadplegen van een arts, verloskundige of andere

bevoegde zorgverlener bij (mogelijke) gezondheidsvragen of complicaties.

Natural Nesting Care aanvaardt geen aansprakelijkheid voor enige schade, klachten of complicaties die direct of indirect

voortvloeien uit het opvolgen of niet-opvolgen van adviezen, informatie of suggesties binnen de (online) begeleiding.

6. Op alle overeenkomsten tussen Natural Nesting Care en de cliënt is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.

Eventuele geschillen worden bij voorkeur in onderling overleg opgelost. Indien een geschil niet in overleg kan worden

opgelost, kan dit worden voorgelegd aan de geschillencommissie van onze bracheorganisatie zie artikel 10.

Artikel 7: Plichten cliënte

De zorg mag door Natural Nesting Care gestopt worden, wanneer de cliënte niet alle noodzakelijke medewerking verleent

om Natural Nesting Care in staat te stellen kraamzorg te leveren, conform de regelgeving voor een veilige werkomgeving en

werkbare omstandigheden. Dat wil zeggen arbeidsomstandigheden, hygiëne en omgangsvormen. Ook moeten er geschikte

voorzieningen beschikbaar zijn, waardoor de kraamverzorgende de zorg voor moeder en kind naar behoren uit kan voeren.

Deze zaken worden tijdens de intake besproken door middel van een checklist.

1. Voor aanvang zorg moet het bed van de kraamvrouw op een minimale hoogte van 80 cm staan.

2. Beschikbaarheid van twee veilige metalen kruiken, naadloos, met rubber plaatje in de afsluitdop.

3. Er zijn voor de kraamverzorgende geschikte voorzieningen aanwezig ten behoeve van het leveren van diensten.

4. Onze kraamzorgorganisatie hanteert een Gedragscode, waarin de omgangsnormen beschreven zijn. Deze Gedragscode is

te vinden op de website van Natural Nesting Care of opvraagbaar via Natural Nesting Care een email. Van cliënte wordt

verwacht zich te gedragen volgens deze gedragscode.

5. Tijdens de levering van diensten door de kraamverzorgende dient de cliënte thuis te zijn.

6. Als de cliënte zich niet aan de bepalingen van dit artikel houdt, is Natural Nesting Care gerechtigd de levering van diensten

te weigeren.

Pagina 8 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

Artikel 8: Rechten en plichten van de kraamzorgaanbieder

1. Medewerkers van Natural Nesting Care roken niet bij cliënt, ook niet tijdens de pauzes.

2. Het is kraamverzorgende niet toegestaan om gemachtigd te worden voor geldzaken, bijvoorbeeld gebruik van een

creditcard en/of de bankpas van de cliënte.

3. In geen geval mag de kraamverzorgende cliënte of andere gezinsleden vervoeren, ook niet in auto van de cliënt.

4. Kraamverzorgende krijgt geen huissleutel van de cliënte in beheer, tenzij daarover afspraken vastgelegd zijn in een

sleutelovereenkomst.

Artikel 9: Aansprakelijkheid/schaderegeling

1. De cliënte wordt geacht verzekerd te zijn voor wettelijke aansprakelijkheid.

2. Schade, ontstaan door onjuiste of onvolledige instructie van de cliënte wordt niet vergoed.

3. Er mag door kraamverzorgenden alleen gewerkt worden met deugdelijke en veilige apparatuur (incl. deugdelijke

aansluitingen) en deugdelijke en veilige materialen (zoals kruiken). Schade door ondeugdelijke of onveilige

apparatuur/materiaal wordt niet vergoed.

4. Medewerkers van Natural Nesting Care mogen geen gebruik maken van bankpassen, codes en/of creditcards van de

cliënte. Bij overtreding hiervan is Natural Nesting Care niet aansprakelijk voor enigerlei schade.

5. Schade (welke schade dan ook) dient door de cliënte (uiterlijk) binnen 5 dagen na afronding van de kraamzorg schriftelijk

aan Natural Nesting Care via M.R. Koops adres: De Akkers 19, 7963 EB Ruinen, aangetekend te worden gemeld. De schade

dient binnen vijf dagen na het afronden van de kraamzorg bij beide organisaties te zijn ontvangen, ingediende

schadevorderingen die worden ontvangen na deze (klacht)termijn komen niet voor vergoeding in aanmerking. De bewijslast

en bewijsplicht voor de ontvangsten van de klacht rust op de cliënte.

6. Bij schade wordt voor de cliënte geen eigen risico gehanteerd.

7. Van vergoeding van welke schade dan ook is uitgesloten:

(I) schade die is ontstaan door opzet of grove schuld van de cliënte;

(II) schade ontstaan door slijtage;

(III) schade veroorzaakt door verlies of diefstal door derden van aan medewerkers van de kraamzorgaanbieder

toevertrouwde waarde-artikelen of boodschappengeld, tenzij aantoonbaar sprake is van opzet of grove schuld van de

medewerker van de kraamzorgaanbieder.

(IV) Schade die een totaal beloopt (inclusief hoofdsom, rente en kosten) van meer dan hetgeen de verzekering van Natural

Nesting Care uitkeert. De verzekering keert maximaal een bedrag van € 2.500.000,- tot €5.000.000,- uit.

Artikel 10: Klachten en geschillen

1. Wij streven kraamzorg van zo hoog mogelijke kwaliteit te leveren zodat we aan uw wensen kunnen voldoen. Mocht u toch

niet tevreden zijn over onze kraamzorg, dan vinden wij het belangrijk dat u dit aan ons meldt, zodat wij onze zorgverlening

kunnen verbeteren. Wij raden u aan dit zo snel mogelijk te bespreken met onze kraamverzorgende.

2. Mocht dit gesprek niet tot een bevredigende oplossing leiden dan kunt u de klacht schriftelijk, uiterlijk binnen vijf dagen na

beëindiging van de zorg, indienen bij onze directie: Natural Nesting Care Mariska Rosalie Koops, via adres De Akkers 19, 7963

EB Ruinen. Het klachtenreglement kunt u digitaal inzien op onze website, www.naturalnestingcare.nl

3. Komt ook daarmee geen bevredigende oplossing, dan kunt u de klacht schriftelijk sturen aan de Geschillencommissie via

onze brancheorganisatie: De Geschillencommissie Zorg, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

4. Klachten die tijdens de verlening optreden worden binnen 24 uur na indiening in behandeling genomen. Andersoortige

klachten worden binnen twee weken in behandeling genomen.

Artikel 11: Wijziging

In aansluiting op artikel 24 van de Algemene Voorwaarden is Natural Nesting Care bevoegd deze (Aanvullende) Algemene

Voorwaarden terstond te wijzigen indien daar noodzaak toe is. Voor reeds ingeschreven cliënten worden wijzigingen

minimaal twee maanden voor inwerkingtreding schriftelijk of digitaal aangekondigd. Daaronder wordt verstaan het

communiceren van de wijzigingen op schrift en/of digitaal en het beschikbaar stellen van de algemene voorwaarden op de

website van Natural Nesting Care www.naturalnestingcare.nl

Artikel 12: Rechtskeuze, forumkeuze en overige bepalingen

1. Alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met rechtsverhouding tussen partijen waarop deze algemene

voorwaarden (inclusief aanvullende voorwaarden) van toepassing zijn en waarvoor een minnelijke oplossing niet mogelijk

blijkt, worden voorgelegd aan de bevoegde rechten van de rechtbank Arrondissement Noord-Nederland.

2. Indien één of meer bepalingen van deze Algemene en Aanvullende Voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, zullen de

overeenkomst en haar (aanvullende) Algemene Voorwaarden voor het overige van kracht blijven. De bepalingen die niet

rechtsgeldig zijn of rechtens niet kunnen worden toegepast, zullen worden vervangen door bepalingen die zoveel mogelijk

aansluiten bij de strekking van de te vervangen bepalingen.

3. Cliënte (en of de ouders de baby die menen een aanspraak te hebben) is niet toegestaan om zijn/haar rechten en

verplichtingen op grond van de overeenkomst en de toepasselijke Algemene en aanvullende Voorwaarden over te dragen op

derden.

Pagina 9 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

Pagina 10 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

GENERAL CONDITIONS

for maternity care Natural Nesting Care

These general terms and conditions of Natural Nesting Care B.V. (hereinafter collectively referred to as “Natural Nesting

Care”) apply to all care agreements.

ARTICLE 1 – Definitions

• Client: The natural person purchasing maternity care from Natural NesOng Care (hereinaYer collecOvely referred to as

“Natural NesOng Care”). Thereby is intended the pregnant person before and the new mother aYer childbirth.

• Maternity care provider: (legal) person providing maternity care, financed on grounds of healthcare legislaOon

‘Zorgverzekeringswet’ (Zvw), whether or not in combinaOon with privately financed maternity care and/or addiOonal

services. MenOoned here below: Natural NesOng Care.

• Midwife: An independent medical professional who assists the pregnant woman and her partner during pregnancy and

childbirth and is in regular contact with the woman. Thereby is also intended such general pracOOoner as is operaOve as

a

• midwife.

• Maternity carer: The natural person who provides maternity care and childbirth assistance under the medical

responsibility of the midwife.

• Kraammarkt: the party that has the agreement with the health insurers for the part of maternity care and executes the

claims with health insurers for Natural NesOng Care. The actual care provider is Natural NesOng Care and the client also

receives the invoice via Natural NesOng Care.

• Kraamzorg/Maternity care: Care, support, instrucOon, and provision of informaOon to the client and the newborn.

• Minimal maternity care: The statutory minimum number of hours of maternity care exclusive of childbirth assistance of

24 hours distributed over eight days.

• Assessment: The assessment based on the maternity protocol ‘Landelijk IndicaOeprotocol Kraamzorg’ (LIP).

• Landelijk IndicaOeprotocol Kraamzorg (LIP): Protocol in which is described what qualitaOvely responsible maternity care

is which arranges the number of hours of maternity care which are necessary to provide sound maternity care to the

client and the newborn.

• ApplicaOon: Request of the client to Natural NesOng Care to deliver maternity care.

• Agreement: The agreement concluded between the client and Natural NesOng Care regarding maternity care.

• Intake: A personal or telephonic conversaOon between a representaOve of Natural NesOng Care and the client before the

34th week of pregnancy, in which are established, besides other things, the nature and scope of the maternity care to be

provided as well as the possible addiOonal maternity care and services; what the care needs of the client are and what is

expected of the client in order to receive proper care.

• PracOce supervisor: The natural person assisOng an apprenOce maternity carer or intern in the workplace/traineeship.

• JGZ-transfer: Transfer of data from the maternity period about, e.g., the newborn, the home situaOon, childbirth, and the

course of the maternity period, to youth healthcare insOtuOons ‘jeugdgezondheidszorg’.

• Incident: Any unsought or unforeseen event in the maternity process with direct consequences or in the long term for

the client and/or the newborn.

• WriZen: By wriZen is also intended digital or by e-mail.

• Electronic channel: The transmission or storage of data through a website, the internet, or e-mail.

• ArbitraOon commiZee: The sectorial arbitraOon commiZee ‘Geschillencommissie Verpleging Verzorging en

Geboortezorg’, falling under the foundaOon for arbitraOon ‘SOchOng De Geschillencommissie’ in The Hague.

ARTICLE 2 – Applicability

1. These general conditions are applicable to the agreement.

2. These general conditions describe the rights and obligations of the healthcare provider and client.

3. These general conditions leave provisions of mandatory law unaffected.

ARTICLE 3 – Publication general conditions

1. Natural Nesting Care hands over these general conditions to the client prior to or upon the conclusion of the agreement

and clarifies it upon request of the client verbally.

2. a. If the agreement is concluded through an electronic channel, then the general conditions can be furnished through

electronic channels, in such a manner that they can be stored so they will be accessible later on;

b. If the agreement is not concluded through an electronic channel, then the general conditions can also be furnished in a

comparable way through electronic channels, but only if the consumer agrees with this.

ARTICLE 4 – Deviation from the general conditions

Natural Nesting Care cannot deviate from these general conditions, unless such has been explicitly established with the client

and the deviation is not to the disadvantage of the client or the newborn. Deviations must be established in writing.

Pagina 11 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

ARTICLE 5 – Clear information

1. Natural Nesting Care makes sure that he has such information available (on the website or by email) which enables the

client to make a proper comparison with other maternity care providers, so as to be able to choose.

2. In this information, Natural Nesting Care states in any case:

A. that an agreement is concluded at the time when Natural Nesting Care accepts the application;

B. that the client has the right until 14 days after acceptance by Natural Nesting Care to annul the agreement;

C. any possible reservations regarding the ability to deliver the maternity care which is to be established.

3. Natural Nesting Care makes sure that the client remains sufficiently informed during the effective time of the agreement

regarding matters which are relevant for her and for the newborn concerning the implementation of the agreement.

4. Natural Nesting Care checks whether the client has understood the information before accepting an application.

ARTICLE 6 – The agreement

1. The written or digital application by the client constitutes the request to Natural Nesting Care to deliver care to the client.

By accepting this agreement, the client made a choice out of the package package ZILVER (a), or package GOLD (b) or

package PLATINUM (c) one of the packages is always accompanied by maternity care (kraamzorg) (d). Both packages are

always accompanied by maternity care. Below is a global content per package. During the intake, a tailor-made package is

tailored to each client.

a. SILVER PACKAGE – 49 hours. This package includes: a home visit during the last trimester of pregnancy, a natural maternity

kit, 49 hours (spread over a maximum of 12 days) of 1-on-1 physical support and care during the postpartum period,

followed by four weeks of aftercare. The investment is €1.750,

– and is exempt from VAT.

b. GOLD PACKAGE – 60 hours. This package includes: a home visit during the last trimester of pregnancy, a natural maternity

kit, 60 hours (spread over a maximum of 15 days) 1-on-1 physical support and care during the postpartum period, followed

by six weeks of aftercare. The investment is €2.750,

– and is exempt from VAT.

c. PLATINUM PACKAGE – 80 hours. This package includes: a home visit during the last trimester of pregnancy, a natural

maternity kit, 80 hours (spread over a maximum of 20 days) 1-on-1 physical support and care during the postpartum period,

followed by three months of aftercare. The investment is €4.750,

– and is exempt from VAT.

d. MATERNITY CARE (registration, intake, birth assistance, maternity care). The maximum rates that maternity care providers

may charge for services as defined under or pursuant to the Dutch Health Insurance Act (Zorgverzekeringswet) as of January

1, 2025. These costs may be fully or partially reimbursed by the client’s health insurer, depending on the terms of their

policy. Costs according to NZa tariff 2025.

2.Natural Nesting Care accepts the application in writing or digitally, whereby the agreement is adopted. The client has the

right until 14 days after conclusion of the agreement to cancel the agreement (free of charges).

3. If the client applies telephonically, Natural Nesting Care subsequently sends a signed agreement in duplicate to the client,

with the request to send back a copy signed by her. In this case, the agreement becomes effective after the signing by the

client.

4. If the client is younger than 18, then the client must have the agreement signed, despite the fact that as from the age of 16

she can legally enter into a medical contract (WGBO), by a legal representative on account of the financial guarantee until the

age of 18.

5. The agreement comprises in any case:

a. a reference to the LIP for the nature and scope of the maternity care. The nature and scope of the maternity care is

established during the in-take interview (before the 34th week of pregnancy) in writing;

b. if the application is made prior to the 5th month of pregnancy, a clause that the indicated hours are delivered on the basis

of the LIP;

c. if the application is made in or after the 5th month of pregnancy, a clause that in any case the minimum maternity care is

guaranteed;

d. if applicable, a clear description of the reservations regarding the ability to deliver the established maternity care and the

consequences thereof;

e. that arrangements for additional maternity care and services are discussed during the in-take interview (see article 8) and

recorded in writing in an addendum to the agreement. If this results in costs for client, a specification of these costs must be

included in this addendum;

f. a clause that client owes a statutory own contribution over the delivered hours of maternity care. No own contribution

needs to be paid over the hours of childbirth assistance;

g. an arrangement concerning permission for the use of data of the client and the newborn; – for legally obliged measuring of

health-care related quality indicators and for the measuring of client experiences in healthcare at VSV and organisational

level; – in the context of the internal quality cycle and the internal quality improvement; – for controls by healthcare insurers

for the purpose of the implementation of the contract with Natural Nesting Care in accordance with the applicable rules; – for

the transfer of data to youth healthcare institutions;

h. a possible cancellation costs arrangement;

Pagina 12 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

i. a clause that modification of the agreement is only possible after consultation between maternity care provider and client

and that it must be established in writing;

j. a reference to these general conditions and the applicability thereof.

ARTICLE 7 – Deviation from the agreement

1. Deviation from the established maternity care hours can only be arranged through mutual consultation and must be

recorded in writing. Deviation from the legally prescribed minimum maternity care is not possible. In case of deviation from

the agreement, a reparation can be agreed on by both parties in writing.

2. An own contribution is only owed by the client after deviation from the agreement over the number of hours of maternity

care effectively consumed.

ARTICLE 8 – The in-take interview

1. During the in-take interview, the assessment for the number of hours of maternity care is discussed with the client. In this

interview is discussed:

a. the procedure to obtain a (re)assessment in conformity with the LIP and the explanation of the (re)assessment and the

consequences of premature termination of the maternity care by the client;

b. the determination of the nature and scope of the maternity care to be delivered based on the LIP and the wishes of the

client;

c. a description and the possible establishment of the additional maternity care (refunded by healthcare insurer in an

additional package or privately financed) and of the services which the client can make use of and the possible determination

of what is established according to article 6 section 4e.

2. Before or during the in-take, Natural Nesting Care supplies the client with written information (by email) about at least the

following points:

a. the distribution of responsibilities between maternity carer and midwife;

b. the existence of a client version of the standard of care;

c. key management;

d. what measures the client must take to enable the maternity carer to work safely in conformity with the regulations

regarding labour conditions and hygiene;

e. the use of the car of the client and/or partner by the maternity carer;

f. the parking policy;

g. the privacy policy;

h. the medication policy;

i. the information duty towards client regarding the deployment of trainee maternity carers and the consent obligation for

the deployment of trainees;

j. the possible cancellation costs arrangement;

k. the consequences of the law on working hours ‘Arbeidstijdenwet’ and the union contract (‘cao’) for the deployment of

maternity carers;

l. claims settlement: the arrangement for the compensation of damage caused by the employee of Natural Nesting Care.

3. The arrangements made during the in-take interview are recorded in writing (see article 6 section 4 under e).

ARTICLE 9 The maternity care plan

1. The maternity carer prepares a maternity care plan in writing, based on the assessment from the assessment protocol

‘Landelijk Indicatieprotocol’ (LIP) and 7 through mutual consultation with the client, at the start of the maternity care.

2. In the maternity care plan, the objectives and arrangements are established and aligned with the wishes, habits, and

circumstances of the client and the newborn.

3. In the maternity care plan is furthermore established in any case: – what family members or other carers from the own

network are involved in the provision of maternity care; – the arrangements made for support, instruction, and information

to be provided by the maternity carer to partner and/or other family members; – the moments of evaluation of the maternity

care plan.

4. If the maternity carer is unable to provide the established maternity care in conformity with the maternity care plan, the

maternity carer/maternity care provider immediately informs the client accordingly. If the client cannot/does not want to

receive the established maternity care in conformity with the maternity care plan, the client immediately informs the

maternity carer, and outside the working hours of the maternity carer, Natural Nesting Care accordingly. Through

consultation and agreement with the client, the maternity care plan is subsequently adjusted by the maternity carer.

5. The maternity care plan is a component of the childbirth care plan which the coordinating healthcare provider has

prepared jointly with the pregnant person.

ARTICLE 10 – General

1. To the data intended in this chapter applies fully what is established in the law on data protection (Wbp) (as from 25 May

2018: General Data Protection Regulation).

Pagina 13 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

2. To the extent the data intended in this chapter fall under the articles 7:446 – 7:468 of the Civil Code (BW), it applies fully as

established there.

ARTICLE 11 – Storing of data

1. Natural Nesting Care must keep data on the client and the newborn. This data is determined in the agreement, the LIP-

form, the JGZ-transfer, the hour-registration and a display of the registration, interpretation, and actions to be taken for the

client and/or the newborn for the purpose of the signalling of health issues.

2. Upon termination of the agreement, Natural Nesting Care keeps the above data and this data remains at the disposal of

both Natural Nesting Care and the client. The client receives a copy if she so wishes. For the data intended in article 7:454 of

the Civil Code (BW), the retention period and the rights of the client regarding correction and destruction established there

apply. For other data, the standard mentioned in Wbp is effective.

ARTICLE 12 – Data provision and perusal granted by Natural Nesting Care via De Akkers 19, 7963 EB Ruinen to third parties

1. Without the written consent of the client, Natural Nesting Care does not provide data (for perusal) regarding the client and

the newborn to third parties, except to comply with a legal obligation or to observe the reporting code for child abuse in the

event permission cannot be requested on account of the safety of the child/family.

2. By third parties as intended in the first section are not intended the midwife and the person involved on behalf of and/or

by order of Natural Nesting Care in the delivery of the maternity care, to the extent the providing of data (for perusal) is

necessary for the activities to be conducted by these.

3. After the decease of the client and/or the newborn, Natural Nesting Care makes available for perusal, if so requested, the

data kept by Natural Nesting Care to the survivors, to the extent the client has given her written consent for this, or her

consent may be presumed.

4. The maternity carer and those who are involved on behalf of and/or by order of Natural Nesting Care in the delivery of

maternity care, are bound by a non-disclosure obligation. Natural Nesting Care informs the client accordingly.

ARTICLE 13 – Maternity care

1. Natural Nesting Care delivers maternity care with due regard for:

a. the standards “responsible maternity care” as they have been established by representative organisations of in any case

maternity care providers and clients through consultation with healthcare inspection ‘Inspectie voor de Gezondheidszorg’,

b. the healthcare standard as established by ‘Zorginstituut Nederland’,

c. and the healthcare described in the LIP.

2. Natural Nesting Care ensures that all maternity carers who provide maternity care within the organisation of Natural

Nesting Care or by order of Natural Nesting Care to the client:

a. are competent and qualified to this effect at all times;

b. are listed in the Quality Register of the expertise centre for maternity care ‘Kenniscentrum Kraamzorg’;

c. act in accordance with the professional standards applicable to the maternity carer, including the guidelines of the

occupational group and in any case as a reasonably competent and reasonably acting professional. Deviation from the

professional standard must be motivated and explained by the maternity carer towards the client. The maternity carer takes

note of the deviation and the explanation to the client in the maternity care plan.

3. The trainee maternity carer may exclusively provide maternity care under the supervision of a practice supervisor.

4. Natural Nesting Care takes care of the continuity of the maternity care (as part of a subcontract).

5. The maternity care is actually provided by Natural Nesting Care with AGB code: 3006457, registered with the Chamber of

Commerce under number: 65368142. Natural Nesting Care has the healthcare declarations made to the health insurers by

Kraammarkt B.V. under AGB code: 33330443.

ARTICLE 14 – Safety

Natural Nesting Care makes use of valid material needed for the exercise of the vocation.

ARTICLE 15 – Coordination (one client – several healthcare providers)

If the client and/or the newborn is cared for by two or more healthcare providers who on behalf or by

order of Natural Nesting Care are involved in the delivery of the maternity care, Natural Nesting Care makes sure that:

a. all healthcare providers involved inform each other upon change of shifts or through the maternity care plan and if

necessary, inquire each other about relevant data of the client and/or the newborn, whereby the experience of the client is

taken into account and the client is informed about this;

b. the tasks and responsibilities regarding the provision of maternity care to the client and/or the newborn are clearly

delineated and aligned between the involved healthcare providers;

c. all healthcare providers keep updated and consult the maternity care plan.

ARTICLE 16 – Incidents

1. As soon as possible after an incident, Natural Nesting Care informs the client regarding:

a. the nature and cause of the incident;

Pagina 14 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

b. whether, and what, measures have been taken to prevent similar incidents.

2. If an incident has impact on the health condition of the client and/or the newborn, the maternity immediately discusses

this with the midwife.

3. The maternity carer provides adequate maternity care upon instruction of the midwife so as to limit the impact of the

incident on the client and/or the newborn.

4. If an incident requires direct intervention, the maternity carer takes action forthwith and reports this as soon as possible to

the midwife.

5. The maternity care organisation takes care of the adequate reporting of incidents in the registration systems intended for

this.

ARTICLE 17 – Care of personal property

Natural Nesting Care makes sure that those who are involved in the maternity care for the client and the newborn under his

responsibility handle their property with care.

ARTICLE 18 – Obligations of the client

1. The client identifies herself prior to the adoption of the agreement or during the effective time of the agreement upon

request of Natural Nesting Care by way of a legally approved, valid ID.

2. The client provides Natural Nesting Care, also in response to the latter’s questions, to the best of her knowledge, with the

information and the assistance which the latter reasonably requires for the implementation of the agreement.

3. The client refrains from conduct such as aggression, discrimination, (sexual) harassment and/or other behaviour which is

harmful to the health or wellbeing of the maternity carer and other persons who work at or by order of Natural Nesting Care.

The client also exerts herself to let family members and visitors refrain from the above behaviour.

4. The client renders all necessary assistance to enable Natural Nesting Care to provide maternity care in accordance with the

regulations concerning labour conditions and hygiene.

5. The client must offer the maternity carer and other persons who work at or by order of Natural Nesting Care the

opportunity to carry out their tasks as established in the maternity care plan or within the framework of safety.

6. As soon as the client receives maternity care and/or services from another maternity care provider, she informs Natural

Nesting Care concerning.

7. The client must report damage she has identified within 5 days after completion of the maternity care to Natural Nesting

Care in writing.

8. The client is considered to be insured against statutory liability.

ARTICLE 19 – Payment

1. The client owes Natural Nesting Care the established price for the established maternity care and services, to the extent

these are not owed directly by the healthcare insurer pursuant to healthcare legislation Zvw.

2. For the established costs of additional maternity care, the own contribution and/or services as intended in article 6 section

4 under e and f, Natural Nesting Care sends the client a clear and itemized invoice.

3. After expiry of a payment term of 14 days, Natural Nesting Care sends a reminder, granting the client the opportunity to

pay still within 14 days after receipt of the reminder.

4. If after expiry of the second payment term the payment still has not been settled, Natural Nesting Care has the right to bill

statutory interest and extrajudicial collection costs as from the expiry of the first payment term.

ARTICLE 20 – Termination agreement

1. The agreement ends:

a. Through the recovery of the client at a hospital if she does not return home from hospital within 10 days after childbirth

and the newborn during these 10 days does not need maternity care, unless the client is insured additionally for deferred

maternity care;

b. Through the recovery of the newborn at a hospital if he/she does not return home from hospital within 10 days after

childbirth and the client does not need maternity care during these 10 day, unless the client is insured additionally for

deferred maternity care;

c. Upon mutual agreement as established in writing;

d. Through the decease of the client if the newborn does not need maternity care;

e. Through the decease of the foetus or newborn if the client does not need maternity care;

f. Pursuant to medical grounds pertaining to the client.

2. If the client cancels the agreement unilaterally otherwise than on the basis of the above, Natural Nesting Care can charge

cancellation costs.

ARTICLE 21 – Cancellation by Natural Nesting Care

Natural Nesting Care can only cancel the agreement in writing for weighty reasons, on condition the following conditions

have been met:

Pagina 15 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

a. Natural Nesting Care has discussed the grounds on which the intended cancellation is based with the client;

b. Natural Nesting Care has discussed a suitable alternative with the client;

c. Natural Nesting Care has pointed out the possibility to the client to file a complaint.

ARTICLE 22 – Complaints mechanism

1. The healthcare provider applies an arrangement for the receipt and handling of complaints based on complaints legislation

for healthcare ‘wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg’ (WKKGZ), as sufficiently publicised, and handles the complaint in

accordance with this complaints mechanism.

2. A component of the complaints mechanism is the complaints officer as intended by WKKGZ. He takes care, amongst other

matters, of the receipt of the complaint, he can mediate and propose a solution for the complaint. This complaints officer

works independently from management/the executive board/owner of the healthcare provider. Name and contact

information of this officer are listed in the complaints mechanism referred to above.

3. The complaints mechanism is placed in a way it can be found easily on the website of the healthcare provider. If so

desired, the client receives a paper version thereof.

ARTICLE 23 – Dispute settlement

1. A dispute arises if the procedure as described in article 22 has not been properly observed or has not led to the elimination

of the complaint to a sufficient degree or if it may not reasonably be expected of the client that she will submit the complaint

to the healthcare provider first.

2. The client and the healthcare provider can submit a dispute to the arbitration committee as mentioned in the complaints

and disputes mechanism of the healthcare provider and as compliant with the legal requirements.

3. The disputes arrangement meets the requirements of WKKGZ and has been coordinated with representative parties of

clients/consumers.

4. The arbitration committee handles complaints and claims and can attribute compensation to a maximum amount of €

25,000.

5. The disputes arrangement is placed in a way it is easy to find on the website of the healthcare provider. If so desired, the

client will receive a paper version thereof.

ARTICLE 24 – Modification

These general conditions can only be modified through consultations between Bo Geboortezorg on the

one hand and ‘Consumentenbond’, ‘LOC Zeggenschap in de zorg’ and ‘Patiëntenfederatie Nederland’ on

the other.

These general terms and conditions have been drawn up by the Sociaal-Economische Raad with from Natural Nesting Care,

Pagina 16 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

ADDITIONAL TERMS AND CONDITIONS

ARTICLE 1 – Applicability

These conditions are supplementary to the General Conditions drawn up by the Sociaal-Economische Raad (Articles 1 to 24).

These additional general terms and conditions, as well as the General Terms and Conditions, apply to all agreements, as well

as to all amendments to agreements concluded between the customer and Natural Nesting Care.

ARTICLE 2 – The agreement

1. For all forms of registration, Natural Nesting Care must sent a (digital) confirmation of the application to the client after

registration. The care contract will be established immediately in the case of digital or written registration; in the case of oral

or telephone registration, the contract will be concluded after receipt of this confirmation.

The following general terms and conditions are deemed to be included verbatim in the agreement:

2. The reservations for the provision of maternity care are included in these supplementary general terms and conditions. If

registration has taken place for the fifth month, Natural Nesting Care will do its utmost to deliver the indicated hours. In the

event of unforeseen situations, Natural Nesting Care reserves the right to deviate downwards from the number of indicated

hours. This depends on the period in which the maternity care is required and the moment of registration.

3. If you register in or after the fifth month of pregnancy, the minimum maternity care is guaranteed in any case.

4. Natural Nesting Care provides at least the legally prescribed minimum maternity care.

5. Natural Nesting Care will initially try to claim the maternity care provided to you from your health insurer. However, the

“personal contribution” owed by you will, if possible, be invoiced directly to you. This also applies in the event that extra

hours of maternity care are (or must be) indicated, which according to your policy are not eligible for reimbursement by your

health insurer.

ARTICLE 3 – The cancellation costs arrangement

1. Termination is only possible in writing or electronically (by e-mail).

2. The client has the right to terminate the care agreement free of charge in the following cases:

a. up to 14 days after entering into the care agreement or receipt of the care agreement

b. when the client moves to an address outside the operating area of Natural Nesting Care;

c. Through the recovery of the client at a hospital if she does not return home from hospital within 10 days after childbirth

and the newborn during these 10 days does not need maternity care, unless the client is insured additionally for deferred

maternity care;

d. Through the recovery of the newborn at a hospital if he/she does not return home from hospital within 10 days after

childbirth and the client does not need maternity care during these 10 day, unless the client is insured additionally for

deferred maternity care;

e. Upon mutual agreement as established in writing;

f. Through the decease of the client if the newborn does not need maternity care;

g. Through the decease of the foetus or newborn if the client does not need maternity care;

h. Pursuant to medical grounds pertaining to the client.

3. If the agreement is terminated without meeting the conditions stated above, cancellation fees will be charged. In case of

termination during pregnancy, the cancellation fee is 50% of the investment for the chosen package:

– Silver Package: €875,

– (50% of €1.750,

-)

– Gold Package: €1.375,

– (50% of €2.750,

-)

– Platinum Package: €2.375,

– (50% of €4.750,

-)

In case of termination after birth, the cancellation fee is 100% of the investment for the chosen package:

– Silver Package: €1.750,-

– Gold Package: €2.750,

– Platinum Package: €4.750,

4. If the client does not use Natural Nesting Care to provide the agreed care during or after the delivery, this will be regarded

as a termination of the agreement, unless there is a case of force majeure on the part of the client. Force majeure on the

part of the client shall be understood to mean a shortcoming that is not attributable to the fault of the client and should not

remain at the client’s expense on the basis of the law, legal act or generally accepted practice.

ARTICLE 4 – The intake of maternity care

1. The intake will take place before the 34th week of pregnancy at the latest, provided that there is a timely registration as

well as good accessibility and/or effort on the part of the client to make the appointment.

2. At the intake, the health and safety checklist is used to check whether the working environment is safe for the maternity

carer (working conditions and hygiene). If anything is found that is not in order, it must be prepared before the start of the

care.

3. If the client wishes to purchase additional maternity care or certain products/services, this will be recorded on the intake

form as well as the costs involved.

Pagina 17 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

4. In the case of privately funded care, the total costs of the care provided will be borne by the client. This will be discussed

during the intake.

ARTICLE 5 – Privacy

1. When providing services, Natural Nesting Care will apply the applicable privacy legislation (including the AVG).

2. Natural Nesting Care and its employees shall be obliged to keep confidential all matters relating to the client which have

come to their knowledge by reason of their position, and of which they know or can reasonably suspect that they are obliged

to keep them confidential.

3. The client has the right to inspect his personal data, as well as the right to copy, supplement, correct, block, destroy and

delete his data.

4. In order to give access to, or provide personal data to anyone who is not involved in the provision of care, Natural Nesting

Care requires the express and specific consent of the client.

5. We are legally obliged to evaluate the maternity care provided. That is why you will be asked by email to appreciate the

maternity care provided to you after the completion of the maternity care. This request will be sent to you at the e-mail

address indicated by you.

Article 6: Quality, Safety, and Responsibility

1.The care of mother and child is the primary priority of the maternity nurse. Household tasks are always secondary to this

care.

2.The midwife is responsible for the maternity period. The maternity nurse will always consult the midwife in case of any

issues or concerns.

3.Natural Nesting Care will ensure that the deployment of maternity nurses complies with the Working Hours Act and the

applicable collective labor agreement (CAO).

4.The guidance and care provided by Natural Nesting Care during the maternity period are supportive and advisory in nature.

The maternity nurse performs her duties within the scope of her expertise and under the direction of the midwife.

The maternity nurse does not bear medical responsibility and does not replace a doctor or midwife. In case of doubt,

complications, or concerns about the health of mother or child, consultation with the midwife or another qualified

healthcare professional will always take place. Natural Nesting Care cannot be held liable for any damage, complaints, or

complications that directly or indirectly arise from following—or not following—the advice, actions, or information provided

during in-person maternity care.

5.The online guidance provided by Natural Nesting Care is solely advisory and supportive. This guidance does not replace

medical or midwifery care and should not be considered medical advice or treatment. Clients remain fully responsible for

consulting a doctor, midwife, or other qualified healthcare professional regarding any (potential) health questions or

complications.

6.Natural Nesting Care accepts no liability for any damage, complaints, or complications that directly or indirectly result from

following—or not following—advice, information, or suggestions provided during online guidance.

All agreements between Natural Nesting Care and the client are exclusively governed by Dutch law. Any disputes will

preferably be resolved through mutual consultation. If a dispute cannot be resolved in this way, it may be submitted to the

disputes committee of our professional association (see Article 10).

ARTICLE 7 – Client duties

The care may be stopped by Natural Nesting Care if the client does not provide all the necessary cooperation to enable

Natural Nesting Care to provide maternity care in accordance with the regulations for a safe working environment and

workable conditions. This means working conditions, hygiene and manners. Appropriate facilities must also be available so

that the maternity carer can provide proper care for the mother and child. These matters are discussed during the intake by

means of a checklist.

1. Before starting care, the bed of the midwife must be at a minimum height of 80 cm.

2. Availability of two safe metal jugs, seamless, with rubber plate in the cap.

3. Suitable facilities are available for the maternity carer for the provision of services.

4. Our maternity care organisation applies a Code of Conduct, in which the standards of conduct are described. This Code of

Conduct is available on request at Natural Nesting Care or can be viewed on the website. The client is expected to behave in

accordance with this Code of Conduct.

5. During the provision of services by the maternity carer, the client must be at home.

6. If the client does not comply with the provisions of this article, Natural Nesting Care is entitled to refuse the delivery of

services.

ARTICLE 8 – Rights and obligations of the maternity care provider

1. Employees of Natural Nesting Care do not smoke at the client’s home, not even during the breaks.

2. It is not permitted for maternity carer to be authorised for financial matters, such as the use of a client’s credit card and/or

the client’s bank card.

3. Under no circumstances may the maternity carer transport clients or other family members, not even in the client’s car.

Pagina 18 van 19Algemene voorwaarden Natural Nesting Care

Versie januari 2025

4. The maternity carer does not receive a house key from the client, unless arrangements have been made for this in a key

agreement.

ARTICLE 9 – Liability / Damage settlement

1. The client is deemed to be insured for legal liability.

2. Damage caused by incorrect or incomplete instructions from the client will not be compensated.

3. Maternity carers may only work with good and safe equipment (including safe connections) and

good and safe materials (such as jars). Damage caused by faulty or unsafe equipment/ material will not be compensated.

4. Employees of Natural Nesting Care are not allowed to use bank cards, codes and/or credit

cards of the client. In case of violation of these, Natural Nesting Care is not liable for any damage.

5. Damage (any damage whatsoever) must be reported by the client (at the latest) within 5 days after completion of the

maternity care in writing (registered letter) to Natural Nesting Care preferably by email: mariska@naturalnestingcare.nl M.R.

Koops, De Akkers 19, 7963 EB Ruinen. The claim report must be received by the organization within five days after

completion of the maternity care, submitted claims that are received after this (complaint)period do not qualify for

compensation. The burden of proof and obligation of proof for the receipt of the complaint rests with the client.

6. In case of damage, the client will be charged an excess (own risk) of € 0,-

.

7. Compensation for any damage whatsoever is excluded:

I: damage caused by intent or gross negligence on the part of the client;

II: mage caused by wear and tear;

III: damage caused by loss or theft by third parties, of valuables or shopping money entrusted to the employees of Natural

Nesting Care, unless there is evidence of intent or gross negligence on the part of the maternity care provider’s employee.

IV: Damage amounting to a total (including principal, interest and costs) of more than what the

insurance of Natural Nesting Care pays out. The insurance pays out a maximum amount of € 2.500.000,- to € 5.000.000,-

.

ARTICLE 10 – Complaints and disputes

1. We strive to provide maternity care of the highest possible quality so that we can meet your requirements. If you

are not saOsfied with our maternity care, we believe it is important that you report this to us, so that we can

improve our care. We recommend that you discuss this with our maternity carer as soon as possible.

2. In case the discussion will not lead to a saOsfying soluOon, you can send us your complaints. You can do this by mail

within five days aYer ending the care, preferably by email: Mariska@naturalnesOngcare.nl Natural NesOng Care

M.R. Koops, De Akkers 19, 7963 EB Ruinen.

The complaints regulaOons are on our website www.naturalnesOngcare.nl

3. If this route will not lead to asiOsfying soluOon as well, you can send your complaint to De Geschillencommissie

Zorg, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag.

4. Complaints that occur during the care-week will be processed within 24 hours aYer submission. Other types of

complaints will be processed within two weeks.

ARTICLE 11: Changes

According to Article 24 of these terms and conditions, Natural Nesting Care is authorized to amend these (Supplementary)

General Terms and Conditions immediately if necessary. For clients already registered, amendments will be announced in

writing or digitally at least two months before they come into effect. This includes communicating the changes in writing

and/or digitally and making the general terms and conditions available on the Natural Nesting Care website

www.naturalnestingcare.nl 5.

ARTICLE 12: Choice of law, choice of forum and other provisions

1. All disputes arising from or related to legal relationships between the parties to which these general terms and conditions

(including additional terms and conditions) apply and for which an amicable solution proves impossible, will be submitted to

the competent courts Arrondissement Noord-Nederland.

2. If one or more provisions of these General and Additional Terms and Conditions are null and void or are annulled, the

agreement and its (additional) General Terms and Conditions will remain in force for the rest. The provisions that are not

legally valid or cannot be legally applied will be replaced by provisions that correspond as closely as possible to the purport of

the provisions to be replaced.

3. The Client (and/or the parents of the baby who believe they have a claim) is not permitted to transfer his/her rights and

obligations under the agreement and the applicable General and additional Terms and Conditions to third parties.

Pagina 19 van 19

Download Algemene Voorwaarden

Dowload hieronder de algemene voorwaarden in PDF in het Nederlands en in het Engels.